Med risk för att vi får äta upp det i morgon

Det verkar som att vi fått in en riktig bra rutin för Skolbebisens sänggående. I ett par veckor har följande strategi fungerat.

18.45 Bad om hon är smutsig efter förskolan (typ alltid)

19.00 Tandborstning, och pyjamas

19.10 Godnattsaga på mysmadrassen i hennes rum. Antingen Historien om Någon, Godnatt, Alfons Åberg eller Ebba och Abbe gillar farliga grejer och Ebba och Abbe gillar snygga grejer. Dessa fyra böcker är by far hennes favoriter, framförallt Någon. Den gillade jag själv när jag var liten och det är min gamla bok vi läser så det är lite mysigt och speciellt.

19.20 Vi lägger henne bredvid Alfons, Peppis och  Findus, släcker hjärtlampan och säger godnatt. Sen går vi ut och stänger dörren.

19.20-19.30 Hon pratar med männen i sängen.

19.30 Snark.

18 thoughts on “Med risk för att vi får äta upp det i morgon

  1. jag tror jag får skicka en bokgåva – har ni inte Knacka på – så kommer den. Absolut favorit!

  2. Det låter kanon! Våra rutiner ser ungefär likadana ut som era…tills det kommer till att släcka lampan och gå ut ur rummet…det funkar inte så bra. Så vi sitter kvar tills Eric har somnat. Men det tar oftast bara 10-15 minuter, så det är inte så farligt 🙂

    • Ja, det är ju överkomligt. Vi körde lightvarianten av femminutersmetoden i början då hon skrek. Och det gick faktiskt, nu skriker hon nästan aldrig. Förutom i förra veckan då, då hon tillslut gav upp och börja ropa efter mormor 🙂

  3. Blir avundsjuk, vi har fortfarande inte introducerat vår son i rutinen sova i egen säng i eget rum och han är jämngammal med skolbebisen. Undrar hur det kommer att gå när hans syskon kommer i september?!?
    Tips??

    • Börja typ nu, för det är tydligen inte bra att göra det när bebisen kommit för då kan han uppleva att han blir utkörd ur ert rum. Det kan bli svårare. Snäckan har tipsat mig om att man kan köpa en ny säng och involvera barnet i iordningställandet av det egna rummet så att det blir spännande och känns lite vuxet och stort.

      Vi flyttade över Skolbebisen när hon började på förskolan, alltså vid ett år lite drygt. Vi var helt opedagogiska säkert och ställde bara in sängen där en dag och sen på kvällen fick hon somna där istället. Men det gick. Hon grät kanske lite längre i början men det gick över på några dagar.

  4. Berätta gärna hur i friden man får ett barn badat på 15 minuter! Vi har i stort sett samma system här, men badet tar sån tiiiiiiid. Det går inte att få upp Bu ur badet förrän han ser ut som ett skärt plommon.

    • Hahaha, vi tvättar håret på henne varje kväll för hon vill gärna lägga mackor och sånt i håret, och hon hatar att tvätta håret. Så då vill hon alltid komma upp efter det.

    • Ja minns också att jag tyckte att den var lite småläskig, men ändå bra. Fast jag fattar egentligen inte vad det var som var läskigt, möjligtvis att man inte vet vem Någon är och att man måste upp på vinden…

      Lisen kan inte sova har jag inte hört talas om, den ska jag kolla upp.

  5. Hälsningar från yngre järnåldern: ”Historien om någon” minns till och me jag, den måste vara arkeologisk…

  6. Jag har inte läst på länge, så jag har mycket att ta igen. Jag började från den stora chocken i december och var får jag se?!
    Det första som du associerar tvillingar med är mina skrikande, tårsprutande ungar!!! Men du hade ändå fattat det väsenliga i galoppen – tvillingarna KAN hålla igång dygnet runt. När TV1 skriker, vilar TV2, och tvärtom. Tur att inte någon berättade detta till oss direkt efter vi kommit hem.
    Det var möjligen efter någon sådan session som Farmor suckade mycket bestämt: ”Nu har jag förstått att tvillingar, det är inte två barn, det är minst tre”. Hon själv var fyrabarnsmor, så jag blev mycket tröstad av detta expertutlåtande.
    Det blir dubbelt av allt, du har redan erfarit dubbelt illamående och förstått att du blir dubbelt så stor också. Från sjunde månaden börja folk snegla på dig lite ängsligt, ”Hur många dagar är det kvar? Tänk om vattnet går nu?”
    Det blir dubbelt så mycket kläder, blöjor, skrik, amning, matning (en sked i varje hand). Det kanske blir vak dygnet runt, men det är inte säkert. Barn är olika. Du kanske får två barn, som sover på nätterna. Eller två ilskna typer som vill har service NU. Eller två som jollrande väntar på sin tur, det är inte säkert.
    Men det blir även dubbelt så mycket kramar och pussar, stoj och lek, skratt och kärlek, och det, min vän, är alldeles säkert.

  7. Kotten har också fått en ny rutin nu under Paltens påsklov. Vi lägger oss och läser tre, fyra böcker, han får välja, och sen släcker vi och då börjar det. Brottningen. Han sätter sig eller ställer sig upp varpå vi lägger ner honom och sedan håller det på så tills han somnar, eller tills den av oss som lägger honom förlorar förståndet och vi byter. Han vill gärna snacka mycket samtidigt. I kväll när jag tog första passet (Palten är fortfarande inne…) låg han och sa mellanmål. Mellanmål. Mellanmål. Mellanmååååååååål. Vad gör du? Mellanmål.

    Jag tycker väl kanske er rutin verkar lite bättre än vår rutin. Men men, man kan inte få allt här i livet…

Kommentera

