Jag skriver det här inlägget för att jag ska kunna läsa det om något år och skratta och förhoppningsvis känna att jag har det mycket lättare då!

Linda som skriver bloggen Nu när du finns (tidigare Innan du fanns) listar tvillingföräldrar som beundransvärda. Jag kan inte annat än att hålla med🙂 Nu är tvillingarna fem veckor gamla och man skulle ju kunna tro att vi kommit in i matchen vid det här laget. Men nja… Det är verkligen inte som när vi fick Skolbebisen. Vi hinner inte ta några kort, vi hinner knappt sitta och titta på tvillingarna de få timmarna de är vakna utan hela dygnet går åt till att bara överleva. När Skolbebisen var nyfödd älskade jag den perioden. Nu, ärligt talat, längtar jag till september-oktober då tvillingarna är äldre och lite mer lätta att ha att göra med. Sorgligt, men sant.

Så här ser ett dygn ut för oss:

08.00 Skolbebisen vaknar och vi går upp. Ibland (men väldigt sällan) sover tvillingarna en stund till. Oftast hamnar Skolbebisen framför Babar eller Bamse eller Mumin.

08.30 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Ibland sker detta i tystnad men oftast är det en trebarnsskrikfest utan like. Tvillingarna för att de inte kan vänta på att pumpningen ska bli klar, och Skolbebisen för att hon inte får någon uppmärksamhet. Vi diskar pump och flaskor.

09.00 Kanske hinner vi äta frukost och även ge Skolbebisen frukost.

09.30-12.30 Överlevnadspass 1. Tvillingarnas vakenperiod. Under denna vill de helst bli burna eller hållna. Samtidigt ska Skolbebisen underhållas. Eftersom det är 400 grader varmt ute orkar vi knappt gå ut till lekparken eller badplatsen och om vi gör det blir det oftast kaos då tvillingarna inte vill ligga i vagnen när de är vakna. Överhuvudtaget är de inte speciellt intresserade av vagnen. De hatar den!

12.30 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Vi diskar pump och flaskor. Sen äter vi lunch. En bra dag har vi kunnat laga lunch. En dålig dag blir det färdiggrillad kyckling eller yoghurt.

13.00-14.30 Andningshål. Skolbebisen sover middag och oftast somnar även tvillingarna för sitt långa sovpass. Magistern och jag kan då röja i det inferno som är vår lägenhet. Med röja menar jag då plocka ur och i diskmaskinen, sätta på en tvätt och en tumling, och kanske plocka lite bland alla leksaker. Att dammsuga eller våttorka golvet har vi skjutit upp till i höst när Skolbebisen börjat på förskolan igen. JAG SKOJAR INTE HÄR!

14.30 Överlevnadspass 2. Skolbebisen vaknar. Om tvillingarna fortfarande sover försöker vi förflytta dem till vagnen för att gå ut på något äventyr med Skolbebisen. Lekparken, promenad eller dyl. Detta har fungerat några gånger, men ofta så vaknar tvillingarna och skriker så till den milda grad att vi till slut ger upp och går hem.

16.30 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Vi diskar pump och flaskor. Ofta skrikfest även här.

16.30-17.00 Skolbebisen tittar på dvd. Allt för lite lugn🙂

17.30 Middag. Oftast äter jag och Magistern med en hand och med en tvilling i den andra.

18.00 Skolbebisen badar. Tvillingarna har sin skrikperiod.

18.30-19.30 Skolbebisen leker, vi försöker leka med henne och turas om att bära två tvillingar.

19.30 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Vi diskar pump och flaskor.

19.50-20.30 Nattning av Skolbebisen. Den som inte gör det sitter med tvillingarna i poängfåtöljen och gungar häftigt för att få dem lugna.

20.30-22.30 Vi sitter ned. Skönt. Oftast med varsin tvilling på oss. Omkring 20.45 somnar jag i soffan och Magistern får sedan återberätta vad som hänt på Midsomer Murders, Luther eller vad vi nu tittat på.

22.30 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Vi diskar och steriliserar pump och flaskor.

23.00 Vi går och lägger oss.

Någon gång mellan 03.00-04.00 Jag pumpar och vi matar varsin tvilling. Vi diskar pump och flaskor.

Börja om från början…

Jag inser att jag inte skrivit att vi duschat eller gått på toaletten, men jag vet faktiskt inte när vi gör detta. Magistern får oftast vara sunkig hela dagen för att sedan bada med Skolbebisen på kvällen.

12 thoughts on “Jag skriver det här inlägget för att jag ska kunna läsa det om något år och skratta och förhoppningsvis känna att jag har det mycket lättare då!

  1. Tittar in här då och då. Har själv tvillingar, dock inget syskon till dem, men vet hur oerhört trött jag var tre första månaderna. Sen gick det lättare om det kan vara någon tröst. Att dubbelamma hjälpte mig väldigt mycket. Testat?

    • Ok, men tre månader är ju ändå inte hur länge som helst.Det känns ju skönt att höra🙂

      Jag har försökt amma en hel del. I början var de för små och de somnade ifrån och vi blev tillsagda att fylla på med flaska, sen blev det problem för jag har så mycket mjölk så det kommer för fort. Då fick de så ont i magen. Dessutom blev de störda av varandra så det funkade inte att köra dubbel. Och de ammade i 40 minuter var😦 Med Skolbebisen blev det ogörligt… Det känns inte så sorgligt att inte amma faktiskt, det hade kanske varit skillnad om det varit mina första barn. Nu går det snabbt och smidigt, vi har koll på hur mycket de äter, och Magistern är delaktig.

    • Men det är väl klart att du ska skriva såna inlägg när ni har det så där! Det är väl jättebra att allt går så toppen för er! Strunt i mig, jag är bara bitter och svettig🙂

  2. Men hallå, NI är ju VÄRLDSBÄST PÅ ATT VARA SMÅ BARNS PÄRON!!!
    Å kom hit å lek med oss så ska vi leka med er, lr iaf Skolbebis å tvins, ja tar skolbebis å springer i springskorna🙂

    Fattar inte att ni hinner med allt🙂

  3. Själv har jag lite lätta minnesluckor från den första tiden… Men tro mig, det finns ett liv efter detta! Då de små rackarna börjar krypa, springa och klättra åt varsina håll😉 KRAM!

  4. Ni är hjältar och rätt vad det är är just denna tid historia. Städning är överskattat och Mumin är av de allra flesta underskattad. Glad att Skolbebisen uppskattar Mumin! (Du har kanske avhandlat det tidigare, jag är ju nykomling just här, men borde hon inte få uppgraderas från bebis? Särskilt nu med två små pluttar i samma familj?) Kram

  5. Det låter tufft! Tur att du har en man som är lärare som är hemma just nu så ni är två!

    Jag kan inte säga så mycket klokt… men säger det som många sagt tidigare. Lite hjälp… kan inte några vänliga familjemedlemmar ta tvillingarna ett par timmar så ni får leka lite med skolbebisen och kanske gå på toa ordentligt😉

    Fast det är kanske lättare sagt än gjort, jag skulle ha svimmat om någon hade tagit min lille bebis ut i stora världen utan oss🙂

  6. Har inga tvillingar och dessutom långt uppehåll mellan våra två barn men det verkar vara fullt upp just nu för er nu. Hoppas att det snart vänder för er! *kram*

  7. Ni är mina hjältar!! Jag säger som ”Elektrikern”, ni är fantastiska föräldrar till era tjejer, glöm inte det!!!
    Massor av kramar!!!!

  8. Wow, vad jag känner igen mig! Mina tjejer äter var tredje timme dygnet runt. Har vi tur får vi sova i två timmar i sträck. Vi måste i regel upp båda två för att mata på natten eftersom de vaknar och skriker samtidigt. Men de sover i sin vagn på dagarna och vi går på promenad en gång om dagen. De gillar att sova på våra bröst på kvällen, svettigt men mysigt. Jag ska verkligen tänka på dig nästa gång det känns jobbigt för trots allt, jag har bara två, inte en tredje som pockar på uppmärksamhet också! Vi får väl kämpa på och tänka på att det finns ett ljus i slutet av tunneln, när de blir lite äldre🙂

  9. OMG! Bra tänkt att du ska gå tillbaka en dag och kunna skratta åt inlägget, för det enda som är säkert med barn är att allting ändras hela tiden. Och den allra första tiden är ju som alldra jobbigast, så även med tvillingar antar jag. Stora styrkekramar till er alla fem!

Kommentera

