Terroristfamiljen

De finns i varje lekpark. Den där familjen vars barn tar över hela lekparken och där föräldrarna bara sitter och äter ett päron i godan ro medan deras barn slår andra barn med en spade. I vår park är det en mamma och hennes tre barn. Varje gång vi kommer dit och ser dem vill vi vända och gå tillbaka hem. Men för Skolbebisens skull biter vi ihop.

Igår var det något slags rekord i oschysst beteende. Mamman satt som vanligt och pratade med en bekant. Det äldsta barnet gungade och roade sig med att kasta av sig sina skor på oss som stod och väntade på att gungorna skulle bli lediga. Skolbebisen fick en gunga bredvid efter några minuter. När hon hade gungat i kanske två minuter kom mellanbarnet- hon är familjens Bin Ladin kan vi säga. The worst of the worst.

Bin Ladin –Jag vill gunga!

Skolfröken- Jaha. Ja, det är ju kul. Men du får vänta på din tur.

Skolbebisen- Flickan gunga!?

Bin Ladin- Det är min tur nu.

Skolfröken (börjar blänga på puckomamman i hopp om ett ingripande)- Nja, min dotter har bara gungat i några minuter, du kan väl vänta lite till? Det finns ju fyra gungor till som kanske blir lediga snart?

Bin Ladin- (skriker) NEJ, jag vill gunga nu!

Skolfröken (kastar giftiga blickar på puckomamman som tar fram en tidning, helt oblivious)- Men din syster kanske kan låta dig gunga, hon har ju gungat längst av alla här.

Bin Ladin- Du är dum!

Hennes syster gav dock upp sin gunga och väl uppe på gungan fräser hon Ge mig fart! till mig. Jag vågade inte annat, man vet ju aldrig vad hon hade gjort annars.

Efter typ 30 sekunder hade hon tröttnat på att gunga. Hon började då istället att gå fram till Skolbebisens kompisars småsyskon som just börjat gå och tar tag i dem och släpar i väg dem! Deras mammor får springa efter för att avbryta henne. Hon går då istället fram till de bebisar som sitter i vagnarna och börjar peta dem i ansiktet och ta deras leksaker. Fortfarande är puckomamman totalt ointresserad av att gripa in.

Efter några minuter har Skolbebisen slutat gunga och börjat leka i sandlådan. Detta ser Bin Ladin och går fram, puttar Skolbebisen åt sidan och tar hennes spade och går iväg. Då har Magistern fått nog och sätter efter Bin Ladin. Han rycker spaden ur handen på henne och upplyser henne om att det inte är ok att bara ta andras saker utan att fråga om lov. DÅ HÖRRNI!

Då reagerar Puckomamman. Hon blänger argt på Magistern och samlar liksom kraft för att gå till angrepp. Som tur är blir hon avbruten av sin mobil och börjar prata i den istället, allt medan Bin Ladin har klättrat upp på ett lekstugetak.

ÅÅÅH, FÅR MAN OGILLA BARN?

14 thoughts on “Terroristfamiljen

  1. Framför allt får man ogilla föräldrar… Har en terrorist på 6-årige sonens knattefotbollsträning. Den lille terroristen har fått för sig att fotboll går ut på att ”springa runt och knuffa så många barn som möjligt så många gånger som möjligt på en timme”. Det handlar inte om stridens hetta eller så, utan han springer runt och knuffas helt enkelt. Föräldrarna då? Jo, de skrattar och ler: han är ju så charmig! GAH! Det är inte charmigt med 6-åringar som knuffar andra!

    Vad gör jag då? Biter ihop och biter ihop. Denna fotbollsträning är mitt livs utmaning just nu: ”Får inte gå in och ta över. Får inte gå in och ta över…”

    Hoppas ni får en fin helg utan terrorister i lekparken! 🙂

  2. Åh vad arg man bli över sånt. Man vill ju bara gå fram till föräldrarna och skälla ut dom. Det värsta är att för min del skulle det sluta med att de skällde på mig för att jag la mig och sen skulle det blir jag som gick hem med röda kinder…

  3. Det är helt ok att ogilla såna barn, men framför allt får man ogilla deras föräldrar. Om inte de föräldrarna griper in måste det väl vara okej att säga ifrån själv? Eller?

  4. Nä, vad trist! Stackars barn med sån mamma! Jag tycker definitivt att det är befogat att säga till i sådana situationer. Barn uppfostras ju av hela samhället, inte bara av två föräldrar (som tur är känner man i vissa fall).

  5. Har ju inga egna barn men det där har hänt mig flera ggr med syskonbarnen. Jag är inte riktigt lika timid som du och magistern så jag har sagt till både ungar och föräldrar. Jag hatar sånt där.

  6. JA, det får man -men precis som de andra påpekat; framför allt får man ogilla föräldrarna. BLÄ.

    Nu har jag visserligen inga egna barn, men om något av mina ”nanny-barn” hade betett sig sådär så hade de inte kommit undan med det. Fast de hade iofs inte ens fått chansen eftersom jag faktiskt lekte med dem i parkerna istället för att läsa tidningar.. but still. SÅ inte okej beteende!

  7. I och med att mina egna erfarenheter av denna typ har förbleknat kan jag bara luta mej tillbaka och njuta av skolfrökens begåvade kåseri, lite i stil med Thorsten Ehrenmark. Är det nån i skolfrökens generation som hört talas om honom? Fortsätt så!

  8. Åh, jag förstår inte hur man kan ignorera barnen så! Ja, man blir ju förbaskad på ungen, men ännu mer på föräldern!
    Jag ser till att kolla allt lillen gör, okej han är mindre än barnet ovan men kan mycket väl försöka ta något barns leksak och då måste man ju säga ifrån! Hade tyckt det var sjukt pinsamt om jag missat någon sådan incident på lekplatsen och andra föräldrar fått säga åt mitt barn!

  9. Tycker synd om Bin Ladin. Hur ska ett sånt barn lära sig vad som är rätt eller fel när den mamma ignorerar allt man gör.
    Det finns inga elaka barn men barn som gör elaka saker….
    Borde vara högre krav på att bli förälder. Mn har verkligen ett STORT ansvar!

  10. Man får absolut ogilla barn men framförallt ska man väl ogilla deras föräldrar och speciellt i detta fallet.

    I simskolan ger vi sådana här barn time-out. Efter två time-outer får de inte vara med längre den lektionen. Funkar hur bra som helst!

    Kram

Kommentera

