Förklaring tack!

Varför verkar det som att äldre damer tror att de inte hörs? Om man står en meter ifrån en människa och talar i normal samtalston, finns det då inte en viss risk att den personen hör vad man säger?

Igår talade två kvinnor först med mig och sen om mig. Med mig talade de om mina yngsta barn. De ställde standardfrågorna (1. Är det tvillingar? 2. Är det en av varje? 3. Är det inte jobbigt?) och sa att de var söta.

Sen satte de sig på en bänk (alltså max en meter bort) och började diskutera min ålder. Hur gammal kunde jag vara? Jag hade ju en ståbräda också så bevisligen fanns det ytterligare ett barn. Jag såg ju inte en dag äldre ut än 22 så jag måste verkligen ha legat i (Ja, de använde det uttrycket!) men det var ju tur att jag var så ung. Med så många barn alltså. För annars hade det ju varit jobbigt. Oj oj oj.

Sen gick jag så jag vet inte hur samtalet fortsatte. Men oj vad de pratade, det är då ett som är säkert.

19 thoughts on “Förklaring tack!

      • Det är sant, och särskilt du som är lärare. Jag har en kompis som alla tror är jätteung hela tiden. Fast det var bra ett tag när hon dejtade en kille som var 11 år yngre 😉

      • Ja, på jobbet är det faktiskt skitjobbigt! Jag blir utkörd ur kopieringsrummet, på studiebesök frågar de om vi inte har vår lärare med oss, det känns som att jag får bevisa att jag faktiskt ÄR lärare och har varit det i SEX ÅR innan föräldrar lyssnar på mig…

        Hahaha, då kanske det inte var så konstigt, om de umgicks med hans kompisar i samma ålder?

  1. Ha, ha, va kul! Men det var väl inte fel att du såg ut att vara 22 år? Damerna var kanske lite döva, eller du såg så väluppfostrad ut, att de var säkra på att du inte lyssnar på ett samtal som du inte deltar i?

  2. Haha, det är väl bra att de får lite att prata om tanterna? 🙂
    Och vi tycker bara det är bra att ni ligger i, då får vi ju en massa söta små tjejer att läsa om 😀 Kram!

  3. Tanter verkar vara som.. ..som att teaterviska till min make – det resulterar tätt som oftast i att han upprepar samma sak fast tanthögt 😀

    ..tänk om nån kunde säga att jag såg ut som 22 *önskar*

  4. Ojoj, men jag är inte förvånad. När jag var gravid så var det en äldre kvinna på mitt jobb som sa till en annan kollega när jag gick förbi: ”Det där måste ju vara tvillingar så stor som hon är nu”.
    Jag hade aldrig pratat med kvinnan i fråga och hon visste inte ens hur långt gången jag var. Det sved när man ändå kände sig som en minibuss ändå.
    Hoppas man aldrig blir sådan själv!
    Kram

    • Vilket pucko! Det vill man ju verkligen inte höra. Det var aldrig någon som sa det till mig men när folk fick veta att jag faktiskt väntade tvillingar såg de alltid lite lättade ut. Typ, jaha, ok- det är därför hon är sådär stor.

  5. Och hur gamla är tanter?
    Riskerar jag att snart ramla in i den gruppen? Dottern tycker nämligen att jag pratar lite för högt ibland (men då är det ju medvetet, jag vill att dom ska höra, vill jag inte det viskar jag.)

Kommentera

