Mat

Nu har vi hållit på att försöka få Lillstumpa och Syster Yster att äta mat i ungefär tre månader. Varje gång de blir förkylda (dvs varannan vecka typ) börjar de matvägra och så får vi börja om från början.

Idag är den första dagen då jag kan säga att de faktiskt ätit riktigt bra. Så här har det sett ut:

07.00 220 ml välling

12.30 5 iskuber fiskgryta, 1 avocado, 0,5 burk mangopuré (Ja, de delade på detta alltså)

16.30 220 ml välling

19.00 Delade på 1 avocado, 1 Morgonmums

Jag antar att de kommer äta åtminstone 100-150 ml välling vid 21-21.30 innan de somnar för natten. Det som varit annorlunda med dagen är att det gick så lång tid mellan frukost och lunch. Annars går det kanske 3-4 timmar max. Jag vet inte om de helt enkelt inte varit tillräckligt hungriga? Å andra sidan känns det väl långt med så många timmar som idag. Men de sov ju, vad skulle jag göra?

Och att de nyss åt en massa mat igen, så snabbt efter eftermiddagsvällingen- det har aldrig hänt förut. Antingen har de helt plötsligt blivit mycket hungrigare, eller så har de kommit på att det var gott🙂

Vi har fortfarande inte köpt någon färdig mat, däremot ger vi dem köpt fruktpuré. Hemmagjord frukt blir ju aldrig helt slät och de totalvägrar. Att laga mat var inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle vara och än så länge räcker det att göra ett storkok i veckan för att det ska finnas mat. Men egentligen är den enda anledningen att vi gör det pengarna. Det är så himla dyrt med de där burkarna. Och tungt.

Jag har hittills gjort en vegetarisk variant med broccoli, en fiskgryta och en köttgryta. Broccolin älskar de, fisken går bättre och bättre, men köttgrytan var det vidrigaste de varit med om. Men jag har bara testat den en gång än så länge. Jag har gjort en flik med mina barnmatsrecept, mest för min egen skull så att jag ska komma ihåg hur jag gjorde, men kolla gärna om ni vill testa. Jag har utgått från Johanna Westmans superbra bok Mosboken men lagt till och tagit bort efter vad jag haft hemma och vad jag märkt fungerar. Jag fryser all mat i sådana här hjärtformade iskubsformar för att sen lägga i fryspåsar så att det är enkelt att ta fram lagom mängd. Satserna räcker till ungefär 2.5 formar.

TIPS EFTERFRÅGAS! Ni som gjort mycket barnmat själva, har ni några tips? Vad funkar? Har ni några goda recept?

16 thoughts on “Mat

  1. jag kokade kycklingfilé till Sixten. Sen mixade jag det med kokt potatis, lite mjölk och smör, nån krydda och sen de grönsaker som fanns i frysen. Broccoli eller så…kokta alltså. Han tyckte det var supergott!

  2. Lite tips!
    Jag tog fram stora byttan, eller mixern, lade upp olika frukter och hällde upp i plastmuggar och frös in! Vips så var det massa käcka små engångsförp med mango-banan, ananas-banan, äpple-banan och annan säsongsvara!

    /Jessica

  3. Koka äpple och kanske päron med lite vatten o mixa! Det gillar min Sixten, fryser in massor färdigt i barnmatsburkar. Späd med vatten till önskad konsistens. Bra för magen o ger mindre gaser än okokt.

    Jag gör köttfärssås oxå: koka nötfärs (ca 300 gr), passerade tomater (en halv pappfrp), en morot i bitar, halv gul lök i bitar samt basilika i ca 20 min, mixa o frys in i istärningsfack. Sixten gillar detta med potatis o plasternacksmos.

    Ska abso testa din fiskgryta!

    • Va, jag tycker ju att de äter så lite🙂

      Duktigt vet jag inte, det går faktiskt snabbt och framför allt är det billigt. Och man slipper släpa de där tunga burkarna, haha.

  4. Jag har en länk ”Barnmat” på min blogg – den var toppen!!! Annars gjorde jag ungefär som du, storkok på 3-4 maträtter, portionerades i lådor och frös in, märkta med innehållet😉

    Du har blivit utmanad – titta in hos mig och svara på frågorna😀

  5. Frukt som päron och äpple blir rätt bra om man river dem på ett jättefint rivjärn. Vi hade bättre succé med grönsakspuréerna om de var rejält kryddade med örtkryddor (vitlök, ingefära och färsk koriander funkade jättebra). Men över lag har mina ungar aldrig gillat puréer, varken köpta eller hemlagade, så jag vet inte om jag borde uttala mig över huvud taget🙂

Kommentera

