Fattiga fröknars fantasier

Min kompis PR är en rolig prick. Hon är föräldraledig precis som jag så vi träffas rätt ofta. Vi lagar barnmat ihop, fikar ofta och nätshoppar kläder.

Men just nu pratar vi mest om en sak. Och det är alltid på hennes initiativ.  Vad skulle vi göra om jag vann drömvinsten på Lotto? De senaste tre månaderna tror jag att hon har tagit upp detta säkert tio gånger. Hon funderar verkligen på detta* och spelar regelbundet i hopp om att vara den som kammar hem 200 miljoner**. Chansen är bara 1:337 915 578. Jag har inte upplyst henne om detta.

Anyway, i går tog hon upp detta igen och jag drömde mig bort. Eftersom hon har frågat mig ett antal gånger så har jag utarbetat en plan.

Detta skulle Skolfröken göra om hon vann drömvinsten:

1. På studs åka ned på stan och shoppa. Tänk att få shoppa precis vad du vill! Jag skulle direkt handla en Trenchcoat från Burberry, en Mulberryväska (kanske två) och typ allt från Svenskt Tenn.

2. Ge pengar till min familj och placera pengar till barnen så att de har sitt på det torra.

3. Skänka pengar till välgörenhet.

4. Köpa ett hus med strandtomt och en Walk-in.

5. Köpa en lägenhet i innerstan.

6. Köpa en lägenhet i London.

7. Köpa ett sommarhus i något fint land, typ Italien.

8. Åka till USA.

9. Regelbundet resa.

10. Betala CSN.

11. Gå ned i tjänst eller sluta jobba helt och leva på räntan.

Och nu kan jag inte riktigt släppa detta. Jag måste nästan spela den här veckan, för jag kan faktiskt vinna! Det måste vara att jag är föräldraledig och tar ut så få dagar i veckan som gör att jag går och tänker på detta:-)

Vad skulle du göra om du vann Drömvinsten?

* Hon har till exempel tagit reda på att det är större chans att vinna om man alltid har nya rader och inte har en och samma varje gång. Det är också bättre att låta datorn slumpa fram en rad.

** Den största vinsten som hittills delat ut var i mars 2010. Den togs hem av en helsingborgare och låg på 214 595 981 kronor. FATTA VAD MYCKET PENGAR!!

6 thoughts on “Fattiga fröknars fantasier

  1. Alltså, talar vi nu om så mycket pengar att man kunde sluta jobba på riktigt? (Det gör vi väl, för det här är vår lek och vi får bestämma?) Jag skulle faktiskt inte sluta jobba, åtminstone inte genast. I stället skulle jag gå ner i tjänst så mycket att jag skulle få uppleva hur det känns att hinna göra ett riktigt, riktigt bra jobb. Typ ha en eller två klasser och vara världens bästa fröken. Så skulle jag köpa min pappas barndomshem (ett hus från 1800-talet) och renovera det enligt alla konstens regler och sitta där och dröna och odla min täppa och älska livet.

  2. Vad komiskt! Vi pratade precis om detta när vi satt och åt middag idag med några grannar🙂 Vi drömde oss bort som bara den…Johan spelar ju på hästar varje helg, men jag måste nog dra mitt strå till stacken också🙂 Undrar om jag ska slå till med några trisslotter i morgon?!
    Kram kram!!

  3. Om jag skulle vinna 200 miljoner så skulle jag få regelrätt panik, rakt av. Ångest, hjärtklappning, svårt att andas. Lixom, vad gör man med så mycket pengar?

    Dessutom har jag ju knappt börjat mitt liv, fast visst, jag hade köpt en lägenhet, betalat det csn jag har och sluppit ta nya lån där. Sedan hade jag skitit i att sommarjobba och bara njutit av ledigheten. Hjälpt nära & Kära. Men sen då? Jag vill både plugga klart och efter det jobba halvt ihjäl mig.

  4. Hoppsan sa, jag hade sagt upp mig från lärarjobbet PÅ SEKUNDEN (eh… behöver jag tillägga att jag just precis haft värsta jobbiga klassen, är gravid med nr 2 och därmed så himla trött, är trött på chefens ständiga ”kommunen har inte mer pengar”-lönesamtal) och sedan hade jag startat upp pysselverksamhet i någon form!
    Gôtt, då var det bestämt och klart!! Lycka till alla er andra mångmiljonärer!

  5. Sök på Anna Hedenus. Hon har skrivit en avhandling om vad folk verkligen gör när de vinner pengar. T ex skänker de inte så mycket till välgörenhet utan blir väldigt försiktiga med dina pengar. Jag hörde henne på radion härom dustens och jag tror att det är den länken till Studio Ett. Intressant.
    För övrigt ser min lista ut nästan exakt som din.
    Vi spelar i perioder. Oftast inte. Men snällast har hästarna varit. Dock är nog högsta vinsten so far typ 3000. Men det var inte dumt det heller!

Kommentera

