JAG VILL HA SOMMAR!

Hahahaha. Detta känns som dolda kameran. Igår lekte vi hela eftermiddagen med Skolbebisens bästis. Tjejerna badade ihop, och hade pusskalas. I natt kräktes kompisen.

…..

Som alla de hundraelva gångerna denna vinter mår jag nu skitilla. Jag har surfat efter fakta om kräksjukor (varför finns det  hundra stycken och inte bara en!?) och bara väntar. Och väntar. Och så blir jag sur på att alla säger olika. PR ringde till Vårdguiden som sa att det troligtvis inte smittar innan det brutit ut, alltså borde det vara safe eftersom det gick 12 timmar efter att de gått hem innan hon kräktes. Även hennes barnläkare till väninna sa att det nog bara är vinterkräksjukan som kan smitta innan man blivit sjuk. Och det verkar inte vara vks, hon kräktes bara tre gånger och är nu ok, om än lite spak. Sen ringde jag själv till Vårdguiden som såklart sa tvärtom. Det är klart det kan smitta innnan. Suck!

Jag har idag lärt mig följande:

* DAX handsprit utan alkohol tar kål även på vinterkräksjukevirus. Det gör inte den andra. Men tvål och vatten är bäst.

* Om man börjar sprita alla ytor som ett smittat barn har rört blir man snabbt galen när man inser att det är omöjligt. Speciellt när det gäller ett sånt oralt barn som Skolbebisens kompis som stoppar allt i munnen.

* Jag lider garanterat av Emetofobi.

* Det är massor av folk som är lika rädda som jag. Internet är helt översvämmat av dem.

Nu vill jag att ni alla skriver att det är klart att vi inte smittats! Det är klart att det först smittar vid beröring av kräks/diarré. Kom igen nu! Calm me!

En annan sak: Det var ett barn på förskolan som var hemma i tisdags pga magsjuka. Även storasyskonet som går på vår avdelning fick vara hemma. På torsdagen fick vi höra att även hon kräkts. Och så var hon där på fredagen. Tydligen var det bara lite slem för att hon var så hostig. Yeah right! Jag blir så sur på folk som inte låter sina barn vara hemma i 48 timmar! Även om inte hon kanske var sjuk kan hon ju bära på smittan. Det är ju garanterat hon som smittat Skolbebisens kompis nu ju!

5 thoughts on “JAG VILL HA SOMMAR!

  1. Oralt barn… Vilket roligt uttryck! Måste tyvärr säga att de två gångerna s varit magsjuk har han bara kräkts 2 gånger men vi har ändå blivit smittade. Fast då har vi iof torkat… Min syster inom sjukvården säger att magsjuka (ej vinter) bara smittas vid kontakt med spyan/bajset medan vinter även är luftburen.

  2. Nej nu får det vara nog! Det är klart att ni inte smittas!! (du hör hur bestämd jag låter, eller hur?!! 😉
    KRAAAM!

Kommentera

