Gå upp

I kväll kom Skolbebisen på att hon ju kan kliva ur sängen och gå ut till oss om hon inte vill sova. Det är en månad sen vi tog bort ena långsidan och jag har bara väntat på ljudet av de små fötterna…

Idag lät de henne sova i en halvtimme på förskolan trots att vi bett om att hon ska hållas vaken eftersom hon inte somnar på kvällen om hon så bara sovit fem minuter på dagen. Nu är det en timme senare än när hon normalt somnar och vi har gått tillbaka med henne till hennes rum säkert 10 gånger. Vi säger godnatt och går ut. När man just satt sig i soffan hör man hennes dörr öppnas och hon hasar fram runt hörnet.

Hasar för att hon ikväll absolut skulle ha sin gamla sovpåse. Den är för liten och stramar vid fötterna. Men det spelar ingen roll. Och inte har hon några problem med att gå i den heller, trots att det borde vara som att hoppa säck. Så nu har även Lillstumpa en för liten sovpåse i natt för hon fick ta sin gamla 0-6månaders…

Nyss kom hon uthasandes igen. Nu har Magistern ställt sig som en vakt utanför hennes dörr och så fort han hör något krafsande säger han ”det är natt! Gå och lägg dig!”

Hur många gånger på en kväll tippar ni rutinerade att en unge kan knata fram och tillbaka? Hinner hon somna innan En unge i minuten?? Det är ju tvillingförlossning i kväll!

6 thoughts on “Gå upp

  1. Jag läste, men tänkte att vad ska jag skriva. Kotten somnar bara när vi ligger bredvid. Eller jag. Ibland när jag är borta på kvällarna och Palten ska lägga honom slutar det med att han står i hallen och väntar på mig när jag kommer hem.

    I somras körde vi ett tag med att han fick ligga och läsa för att sedan somna (när han bara låg grinade och gallskrek eller kom ut, så det gav vi ut) men det tog för lång tid, så nu ligger vi där inne och räknar minuterna, kvarterna, halvtimmarna och så vidare.

    Så inga tips och råd här, bara förståelse för att ni är trötta på situationen.

  2. Jag har ju inga barn så jag kan inte tipsa. Min syster har två som är snart 6 år och snart 10 år och deras ungar sover hela nätterna i vuxensängen. De har totalt gett upp (eller aldrig försökt) utan väntar bara ut barnen. Typ.

    • Gud vad jobbigt. Vi har bara haft våra barn i sängen när de varit nyfödda, så för Skolbebisen är det helt otänkbart att ligga där, hon vill inte! Skönt tycker jag, för det verkar ju superjobbigt att ha en massa barn mellan sig.

  3. Ja, de har inte ens en riktig dubbelsäng heller så de lär ha det riktigt trångt. Verkar svinjobbigt! Fast barnen sover ju hur bra som helst i egna sängar hos mor och farföräldrar så jag antar att det bara är trams hemma. Det jag ville säga var mest att det kunde varit värre och häng i så ni slipper det sedan =).

  4. Vi stannar hos lilla T tills hon har somnat. Går vi innan studsar hon upp och kommer ut till oss. Ibland studsar hon upp fast jag ligger där och springer runt i lägenheten osh skrikere ”jag vill inte sova” alt. ”jag vill se på fiiiilm”.
    Och ganska ofta har vi henne hos oss i sängen när vi vaknar på morgonen för hon kommer intassande mitt i natten. Det var kanske bättre med spjälsäng när jag tänker på sakern … 😉

Kommentera

