Mer språk

En sak jag glömde skriva om nedan är Skolbebisens användning av ordet eller. I princip alla frågor följs av ett eller. Några exempel:

-Har Lillstumpa bajsat eller?
– Är du trött eller?

-Var är Moster och Morbror?
-De sover. Det ska du också göra.
-Kan vi gå och kolla lite eller??

Hon låter som en dryg tonåring när hon säger detta, sjukt kul.

En annan rolig kommentar är färsk från idag. Som sagt trotsar hon en hel del och i eftermiddags var Magistern på affären och jag var ensam med alla tre. Samtidigt gjorde jag soppa och gräddade pannkakor samt pratade i telefon med ett hotell i London. Det passade med andra ord inte så bra att hon då samtidigt hoppar från armstödet ned i soffan. När jag sagt till henne flera gånger blänger hon på mig och säger

-Är du arg eller, kvinna!?

Inte helt lätt att hålla god uppfostringsmin då🙂

6 thoughts on “Mer språk

    • Ja, men allvarligt- vad har hon fått det ifrån!? Det är ju inte så att Magistern springer runt här hemma och kallar mig för ”kvinna”, typ ”var är maten, kvinna?”🙂

      • Ja, nånstans har hon ju hört det. Men de är ju suveräna på att snappa upp uttryck och begrepp!
        Häromdagen satt Edwin vid matbordet och ville följa med sin pappa och farfar på fiske. När M då sa att Edwin istället kunde stanna hemma hos mig, titta på musikprogram (allsången) och kanske till och med få lite popcorn tittade Edwin på honom med stora ögon och utbrister: ”Men… Det var det värsta jag har hört!”

        Annars är just nu Edwins standardfras när vi säger till honom: ”Du måste vara snäll!” Hmm… Känns inte alltid så roligt.

  1. ”eller ?” är väl en ganska skaplig översättning från engelskans ”isn’t it ?” som man stufferar konversationen med i tid och otid, alltså kommer det från skolfröken !

Kommentera

