Välja sina strider

I somras köpte vi en jättesnygg vindfleece från POP i himmelsblå till Skolbebisen. Och den tänkte ju vi att hon skulle ha. Jo men visst. Den är ju inte rosa! Hur dum får man bli.

Det är svårt det här, vi har försökt lära henne att alla kan ha alla färger, och att man inte alltid kan få diktera allt när man inte ens är tre och ett halvt.

Men orka ta den konflikten klockan sju på morgonen när man (läs Magistern, jag åker ju aptidigt och har kommit undan lätt vad gäller morgonkaos och lämning) är själv med tre skrikande barn.

Nä man får väl välja sina strider. Alltså strider vi för att man inte kan gå till förskolan i sommarklänning i oktober men vad gäller den blå fleecen vinner hon. Igår köpte jag en rosa. Vi måste ju ändå ha två sen så det kändes väl hyffsat ok.

Hur gör ni med kläd- och färgkrav, och trots? Är ni superduktiga, superkonsekventa?

11 thoughts on “Välja sina strider

  1. Inte superduktiga, inte superkonsekventa. Lilla T vill ha klänning. Alltid. Så vi valde att välja vår strid så här med en kompromiss. Vi har sorterat ut de klänningar som är OK att ha på dagis och lagt ”kalasklänningar” för sig. Dessutom måste hon ha byxor under och kofta över (om den är kortärmad/ärmlös). Mina föräldrar förfasar sig över att hon ens får vara med och bestämma. De tycker att barn ska ta på sig de föräldrarna lägger fram. Punkt, slut. Jag försöker fint säga att deras uppfostringsmetod kanske inte alltid var den bästa …
    Vi har ännu inte haft så många fighter om färger på kläder, men jag märker att det allt oftare väljs rosa saker om tillfälle erbjuds. Än så länge tar hon på sig både den mörkblå och den ärtgröna vindfleecen utan protest.

  2. Haha, Skolbebisen vill också bara ha klänning och strumpbyxor, hon säger att byxor sitter åt eller kliar och det tycker jag ändå är ett ok skäl. Och vi kör samma grej med tröja och/eller kofta.

  3. Att strida om klädernas färg orkade aldrig vi, den räckte så bra med striderna som hade med tjocklek och regnhärdighet och mössor och sånt.

  4. Vår treåriga son har helt snöat in på polis-och brandmanstemat så det är bara de tröjorna som gäller. Det spelar ingen roll att man säger att de är smutsiga och ligger i tvättkorgen. Han vägrar ta på sig nån annan tröja! Så jag får snällt leta upp den minst smutsiga tröjan. Jag orkar inte heller tjafsa om det varje morgon. Vi har t.o.m. köpt extra tröjor så vi har tre poliströjor och tre brandmanströjor! Så nej vi är verkligen inte superduktiga eller superkonsekventa.

  5. Kotten har börjat komma hem från förskolan och säga saker som att ”bara tjejer kan ha lila!” eller ”rosa har flickor!” Så nu har jag köpt ett par lila mjukbyxor, en lila/röd mössa och ett par rosa/röda fingervantar. Jag är en elak mor. Men han sa ingenting om kläderna jag köpt. Men när han själv får välja blir det alltid blått och bilar. Helst Blxten Mcquen, hela tiden! Jag tycker dock det är så fult med pojkiga pojkkläder, så jag försöker fightas lite. Fast inte när han ska till förskolan. Det orkar man inte med,

    • Föresten, vem av småsockorna är det som får ha den blåa och vem får ha den rosa jackan sen om två år då? Då får du också se till att åka hemifrån tidigt så Magistern får ta den fighten🙂

  6. Våra barn trotsar aldrig och ja vi är väldigt konsekventa. Hahaha!! Häromdagen efter ett kalas slutade det med att jag fick bära en skrikande, sprattlande Ludvig ut till bilen utan både jacka, byxor och skor eftersom han vägrade klä på sig och gå hem. Då hade han dessutom kommit till kalaset i sin pyamaströja. Bak och fram. ”LILL INTE!” och ”NEJ HAR JAG SAGT!”är hans favvouttryck just nu. Båda killarna börjar ha åsikter om vilka kläder de vill ha, men jag har inte märkt att de vill/inte vill ha några speciella färger än. Ska bli mycket spännande att se hur detta går med tanke på att storasyster varit i trotsålder från två år fram till nu (snart 12)🙂

    Tror mycket på att välja sina strider!

  7. Sixten har aldrig sagt ett pip om innekläderna, han bara tar på sig. Däremot hatar han vantar och sånt, men där tar vi strid om vi vet att det är superkallt. Lite måste de ju få berstämma själv, även om jag fasar för när han ska hitta spidermankläder och liknande, jag tycker det är hemskt!!

    Jag tittade på torkstället häromdagen och funderade på om man får men av att bara ha randigt😉

    Ser fram emot striden mellan småsockorna😉

Kommentera

