Morr

Jag har funderat länge på att skriva om det här, men nu är måttet rågat. Nu jäklar! Jag blir SÅ ARG på alla tanter som man drar till sig när man har barn. För det är bara tanter som dras till mig och Skolbebisen i alla fall.

Om man går på stan eller åker buss eller nåt så är det sällan som man får vara i fred. Missförstå mig inte, det är jättekul om någon frågar hur gammal Skolbebisen är, eller om något sånt. Men det verkar som att folk tycker att de har någon slags rätt att titta. Även detta är väl ok, de gör ju det av nyfikenhet, men ibland blir det lite för mycket. De känner inte mig eller Skolbebisen och då tycker jag att det känns lite skumt att de så öppet GLOR ner på henne. Folk stannar och sticker ner huvudet i vagnen! I förrgår tog nog ändå en tant priset. Jag var och handlade på Daglivs och Skolbebisen som varit kinkig hela morgonen hade äntligen somnat. Vid potatisen ställde jag vagnen bredvid mig och då kommer hon och sticker ned hela överkroppen i vagnen OCH BÖRJAR PRATA med Skolbebisen. Som ju då självklart vaknar och börjar gråta. Hur tänker man då? Jag skulle aldrig göra så på någon jag inte ens känner! Och när hon märkte att Skolbebisen vaknade och grät så skrattade hon och sa att det verkade ju vara en gnällig bebis. Ehhh, ursäkta, det var ju DITT FEL att hon vaknade din puckade kärring!

Eller att folk på bussen eller tunnelbanan använder min vagn som ledstång eller stöd! Varför?? Idag när jag åkte hem från PR så klev det på en kvinna som tog stöd mot suffletten när hon gick på tunnelbanan. Hon var inte gammal och hade inte svårt att gå. Hela sin tyngd la hon på sufletten. För er som inte har koll på Bugaboo kan jag meddela att om man trycker längst upp och tar i så fäller man ned sufletten. Och häver man sig på den som hon gjorde så faller den ned med en väldig fart. Så Skolbebisen fick sina filurer i huvudet. Och vaknade.

Fast det värsta är nog de som har en massa åsikter. Och som känner något ansvar att delge mig dem. I somras var det en kvinna som upplyste mig om att bebisar inte kunde reglera sin kroppsvärme och att jag minsann inte fick klä Skolbebsen så där på vintern.  JO, hade jag lust att skrika, JAG TÄNKER TA PÅ HENNE EN ÄRMLÖS BODY OCH INGET MER! FÖR JAG ÄR SÅ DUM I HUVUDET!

Tidigare på sommaren var det en annan kvinna som åkte hiss med mig och Magistern ned till tunnelbanan. Magistern hade blodsockerfall och hade köpt en lakritsstång. Då säger kvinnan till oss att vi faktiskt inte kan hålla på att äta godis när Skolbebisen förstår vad vi gör, för då kommer vi att förstöra hennes tänder.

Jag fattar inte hur de har mage att säga såna där saker! Självklart ska man ingripa om man ser barn som far illa, men en tvåveckorsbebis far knappast illa av att hennes pappa äter en godisbit.

MORR!

17 tankar om “Morr

  1. Men huga vilka människor du har stött på. Vad är det för puckon som bor däruppe i huvudstaden??

    Det värsta jag varit med om var när en dam gjorde narr av mig för att jag tagit på min son en tröja med hjärtan på. Och det är ju inget i jämförelse!

    Du måste hitta en bra dräpande kommentar som du kan kontra med. Tyvärr brukar jag komma på de bästa kommentarerna sisådär 3 timmar efter att jag egentligen behövt dem.

    Stackars skolbebisen förresten som blir både väckt och halvt om halvt misshandlad.

    kram

  2. Men hur beter sig folk egentligen?! Vad är det för slags människa som ”kryper ner” i en vagn där det ligger en sovande bebis? Kan man inte nöja sig med att kika lite på håll då…? Ni verkar ha råkat ut för väldigt många korkade människor. Stackars lilla skolbebisen!
    Här tycker jag mest man råkar på personer som inte tar hänsyn till att man har en barnvagn när man promenerar på en trottoar…

  3. Det låter jobbigt, och jag kan relatera till viss del för det är nämligen nästan likadant när man har en liten hundvalp! Alla ska fram klappa, lyfta upp och hetsa upp honom utan att fråga, och utan att bry sig om han blir nervös eller liknande.. En del människor förstår man sig bara inte på!

  4. När skolbebisens kusin var en liten plutt o låg i vagnen var jag alltid orolig för att folk skulle fimpa på henne. För jag märkte att rökare inte tog hänsyn till att deras aska flög mot vagnen. Vagnen var precis i samma höjd som de sprätte sina aksa i. Blä! En del tänker verkligen inte!

  5. Ja jösses, man slutar aldrig att förvånas. När jag läste inlägget tänkte jag hela tiden på Ribbings bra svar, men såg att du fått tips om det längre upp.

    Samla på dig ett gäng riktigt bra kommentarer som du har så fort någon närmar sig.

    Kram!

  6. SÅÅÅ MYCKET jag håller med!!! Fast för mig gäller det min bebismage (är i v 34) och har i flera månader ”slagits” för att folk (läs damer 55+ framförallt) ska fatta att jag INTE vill att de ska ta mig på magen (iaf inte utan att fråga först så jag har en chans att tacka nej).
    Har hört att det bara fortsätter EFTER bebisen kommit och det verkar ju stämma när man hör vilka puckon du mött!
    Nä jag jobbar på att försöka kunna vara lite mer ”elak”/bestämd tillbaka, för det som stör mig också är hur dålig jag är på att säga till när det händer.
    Lycka till och kämpa på!

  7. Det verkar ha blivit så mkt värre nu, än på min (dvs stenåldern) tid. Då tittade tanter visserligen men det var aldrig någon som gjorde som du har beskrivit. *ryser*

  8. Det är bara att hugga tillbaka! Ta ut din anger på alla dessa tanter! För en massa år sedan jobbade jag som kassörska på Sabis i Fältöversten. En dag kom det en mamma med sin bebis i vagnen, medan mamman betalar börjar bebisen gråta. Då kommer det fram en tant och lyfter ur bebisen ur vagnen!Tanten gnäller åt mamman oc håller sedan bebisen i famnen för att trösta! Mamman får spader; tar sin bebisen ur tantens famn och skäller ut tanten!

    Hur tänkte tanten egentligen? Plockar upp en bebisen ur vagnen!! Herregud!

    Så hugg tillbaka!!!

  9. Kom att tänka på en grej som hände nu när vi var i USA. Vi promenerade i den söta orten Chatham på Cape Cod och mötte en mamma med två barn, en 1-åring i vagn och en 3-åring till fots. 3-åringen började gå upp på en mur bredvid trottoaren, en mur med stigande höjd så att hon plötsligt var en meter upp från trottoaren. Mamman sa: ”No, now you’re making me nervous, please go back down!”. Då, eftersom vi var precis bredvid, tog Peter tag i flickan och satte ner henne på trottoaren. Mamman tackade och flickan brydde sig inte så mycket men i efterhand tänkte jag att det kanske var ett intramp på deras integritet eller vad man ska säga. Vad tycker ni? För Peter var det en naturlig reaktion att hjälpa till men sådant kanske inte alls uppskattas.

  10. Tack tack för alla sympatier! SKönt att höra att jag inte är knäpp eller överreagerar. Bra tips med Ribbings svar, jag vågar heller aldrig säga ifrån utan ler bara stelt… Det där som hände på Sabis var ju verkligen helt sjukt!

    Anna- nä, det tycker jag inte var så konstigt, det hade nog jag också uppskattat tror jag. Det gjordes ju för att hjälpa mamman och flickan, inte för er egen skull.

  11. Vilka jädra puckon!!!
    Men som en klok förskollärare ger jag dig några tänkvärda ord på vägen: DU ÄR EXPERT PÅ DITT BARN!!
    Säg det till dessa puckisar nästa gång!
    Puss å kram

  12. Tanter! Men du verkar träffa på extramycket knasiga tanter. Jag har mest stött på små damer som suckar och tycker att Kotten är så söt. Men det känns ju okej om de pratar med en snällt när de ser att bebisen är vaken. Inte väcker den genom att stoppa ner hela sin stora skalle i vagnen, eller använda vagnen som stöd.

    Och de kunniga är ju värst! När jag köpte de där larmade byxorna på Kappahl påstod expiditen i 55-årsåldern att anledningen till att Kotten hickade var att han frös om fötterna. Han hade strumpor, långärmad body och byxor och vi var inne i en affär en ganska ljum septemberdag. Hur mycket kan han frysa då? Och att man hickar för att man fryser om fötterna, vad är det? Det är så irriterande när de tror att de känner ens barn bättre än man själv. Dumma allvetande kärringar!

  13. *applåderar* vad sköntt att det finnsfler än jag som reagerar på detta. Jag faaaaattard det inte. Men men. Förhoppningsvis blir vi int elikadana när vi blir ”stora”.

    Det där med att dra ner hela sig i vagnen på en helt okänd bebis det förstår jag mig inte på. Inte ens ”kända” behöver väl göra det? Speciellt inte när de sovaer… Jag hade blivit skogstokig tror jag.
    Stå på dig. kom på lite dräprare att ta fram nästa gång.

Lämna en kommentar